

W urządzeniach i instalacjach elektrotechnicznych dużą wagę przykłada się do systemów zabezpieczeń. Do takich niewątpliwie należą styczniki i wyłączniki silnikowe. Przekaźniki termiczne zabezpieczają obwód główny, będąc swoistą tarczą przeciwzwarciową i przeciążeniową. Co ciekawe urządzenie takie zabezpiecza fazy bez konieczności stosowania dodatkowych bezpieczników.
A 9-30-10 AC3- 4,0kW/ 9A Stycznik 110-115V 50Hz / 115-127V 60Hz

Dostępność: na wyczerpaniu
A30-30-10 AC3-15,0kW/32A Stycznik 220-230V 50Hz / 230-240V 60Hz

Dostępność: na wyczerpaniu
A75-30-00 AC3-37,0kW/75A Stycznik 220-230V 50Hz / 230-240V 60Hz

Dostępność: na wyczerpaniu
ABB ; AF09-30-10-13 AC3- 4,0kW/ 9A Stycznik 100-250V AC/DC

Dostępność: na wyczerpaniu
ABB ; AF12-30-10-13 AC3- 5,5kW/12A Stycznik 100-250V AC/DC

Dostępność: tymczasowo niedostępny
91,20 zł
Cena netto: 74,15 zł
ABB ; AF16-22-00-11 AC3- 7,5kW/17A Stycznik 24-60V AC/DC

Dostępność: tymczasowo niedostępny
538,62 zł
Cena netto: 437,90 zł
ABB ; AF16-30-01-13 AC3- 7,5kW/17A Stycznik 100-250V AC/DC

Dostępność: na wyczerpaniu
Czym są styczniki?
Styczniki elektryczne to mechaniczne urządzenia pełniące funkcję łącznika. Spośród dwóch położeń styków, jedno jest położeniem przewodzącym. Ze względu na to, że rolą stycznika jest ogólne zastosowanie przy bezpośrednim podłączaniu urządzeń o wysokim natężeniu prądu, musi on wytrzymać pracę (rozłączanie i załączanie) pod dużym obciążeniem prądowym.
Istotną różnicą pomiędzy stycznikiem a przekaźnikiem jest to, że ten pierwszy ma zdolność do tłumienia i kontrolowania łuku elektrycznego, powstającego w momencie rozłączania urządzenia. Ważnym elementem są styki pomocnicze stycznika, których zadaniem jest przewodzenie prądu i przekazywanie informacji.
Zabezpieczenia silnikowe – jak działają?
Silnikom elektrycznym zagraża wiele czynników. Do najpopularniejszych zagrożeń należą: zaniki fazy; zwarcia powstałe wskutek działania zbyt wysokich naprężeń; przeciążenia będące skutkiem przekroczenia wartości znamionowej. Zabezpieczenie silnikowe jednofazowe lub dwufazowe poradzi sobie z nimi wszystkimi.
Wyłącznik reaguje na zmiany w przepływie prądu w obwodzie. Po przekroczeniu określonej wartości zamontowany w urządzeniu magnes inicjuje rozdzielenie styków głównych, co doprowadza do przerwy w przepływie prądu w danym obwodzie. Praca silnika ustaje. Zabezpieczenie jest o tyle ważne, że defekty silnika w przypadku linii technologicznej mogą negatywnie wpłynąć na ciągłość produkcji i generować przynoszące duże straty przestoje.
Wyłączniki silnikowe – zalety
Wykorzystanie wyłączników w układach z silnikami przynosi wiele korzyści. Najistotniejsze z nich to:
- Zwiększenie bezpieczeństwa pracy – nowoczesne wyłączniki eliminują konieczność stosowania bezpieczników topikowych. Personel techniczny nie jest więc narażony na ryzyko przypadkowego porażenia prądem.
- Zwiększenie wydajności – czas to pieniądz, dlatego zachowanie ciągłości produkcji powinno być priorytetem. Zabezpieczenia silników wyposażone są w przyciski umożliwiające ich przetestowanie w dowolnym momencie. Pozwala to na wykrycie ewentualnych defektów, zanim dojdzie do zatrzymania silnika.
- Optymalizacja kosztów produkcji – jednostkowo termiki kosztują więcej niż tradycyjne wkładki bezpiecznikowe. Analizując jednak koszt dodatkowych podzespołów koniecznych przy użyciu topików, instalacja wyposażona w wyłącznik silnikowy jest znacznie tańsza.
- Dodatkowe funkcjonalności – istotną cechą wyłączników jest możliwość ich rozbudowy. To pozwala na modyfikowanie funkcjonalności urządzenia, w zależności od aktualnych potrzeb.
- Poszerzenie systemu zabezpieczeń silnika – w porównaniu z tradycyjnymi zabezpieczeniami, wyłącznik silnikowy może zadziałać nawet do 1000 razy szybciej. Takie rozwiązanie nie tylko zapewnia skuteczną, bieżącą ochronę, ale też wydłuża żywotność całego urządzenia.